De Online Marketing Funnel in een notendop - Eenvoud

De Online Marketing Funnel in een notendop

12 oktober 2017

Online Marketing is niet meer dan een gesprek tussen een bedrijf en haar (toekomstige) klanten. Echter moet jij als bedrijf het gesprek leiden en gaande houden. Je moet de aandacht van je gesprekspartner vasthouden en het gesprek in de juiste banen leiden. Daar gebruiken we de online marketing funnel voor. Dit is een houvast om je online marketingactiviteiten en doelen bij te houden en te meten. De funnel bestaat uit de 5 fases van het aankoopproces waar jouw klanten doorheen gaan, voordat ze klant worden.

Maar, werkt het?

Als je de stappen in de online marketing funnel goed implementeert in je strategie, dan moet je hoe dan ook betere resultaten zien.
Het maakt niet uit of je een uitgebreide webshop hebt of gewoon een gepassioneerde kleine ondernemer bent. Echter, het is niet makkelijk en vergt een boel planning en geduld, maar ik zal je aan het einde van dit artikel een document geven dat de uitvoering een stuk gemakkelijker maakt.

Laten we de funnel induiken:

De funnel voorbereiden

Je begint bij het maken van een online marketing plan. Hierin onderzoek en beschrijf je welke doelen je wilt bereiken en welke middelen je daarvoor gaat inzetten. Naar aanleiding hiervan ga je de content creëren. Deze content kan variëren van een blog artikel tot een videocampagne. Bedenk een onderwerp dat jouw doelgroep aantrekt en affiniteit heeft met jouw product.

Laten we Alex als voorbeeld nemen. Alex heeft een webwinkel, Finest Shoes, waar hij schoenen verkoopt voor mensen tussen de 20-40. Alex zou bijvoorbeeld een filmpje kunnen plaatsen waarin hij je uitlegt hoe je de schoenen moet onderhouden.

Andere voorbeelden van content:

Bereiken

De volgende stap is de content voor de ogen van jouw prospects krijgen. Het is van belang dat je weet waar je ze kunt vinden en dat zij jou kunnen vinden. Het doel van deze fase is voornamelijk jouw bedrijf onder de aandacht brengen bij mensen die nog niet bekend zijn met jouw merk (branding).
Het succes van deze fase kan Alex meten met de groei van zijn social media volgers, het verkeer op de website of hoe vaak zijn filmpje bekeken wordt.

Handelen

Je wilt natuurlijk de vruchten plukken van alle inspanningen. 80% van je website traffic is afkomstig van maar 20% van de content die je produceert. Daarom is het belangrijk om te meten welke content voor jouw doelgroep werkt. Hoe meet je deze handelingen? Gebruik Google Analytics om het gedrag op jouw website te analyseren. Zo kan je gemakkelijk bekijken hoe bezoekers zich gedragen op je website. Voeg handelingen toe als doelen om het overzichtelijk te maken voor jezelf. Doelen stel je in via het tabje “beheerder” in Google Analytics.

Wat zijn precies de handelingen die ik moet volgen?
Als we Finest Shoes als voorbeeld nemen dan zou Alex bijvoorbeeld het product plaatsen in je winkelmandje kunnen zien als een handeling. Algemenere handelingen zijn; zijn social media pagina volgen, aanmeldingen voor de nieuwsbrief, registratie via derden.

Verkopen

Maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk om jouw product aan te schaffen. Kijk kritisch naar je website; binnen hoeveel clicks kan de klant afrekenen? Vraag je te veel informatie? En nog belangrijker, vraag je de juiste informatie? Hoe bedank je de klant na aankoop?

Verbinden

Als het goed is heb je er nu een klant bij. Deze klant is ook geholpen bij andere producten. Iemand die leren winterlaarzen heeft gekocht heeft misschien ook interesse in een beschermende spray of een paar maanden later in een zomerse schoen. En blije klanten worden ambassadeurs.
Jouw ambassadeurs vertellen graag over jouw product of dienst. Nu begint dus de eerste fase van de funnel opnieuw; zorg ervoor dat zij deelbare en interessante content tot hun beschikking hebben en maak het ze zo gemakkelijk mogelijk om deze te delen.

Hoe begin ik?

Waarschijnlijk sta je nu te trappelen om te beginnen met het implementeren van je deze stappen. Ik heb een simpel implementatie template opgesteld om jou te helpen met de planning en uitvoering van jouw eigen online marketing funnel. Laat hier je email adres achter dan mail ik jou het document.

Heb je hulp nodig bij het bouwen van jouw online marketing funnel? Ik sta altijd open om mee te denken!

Dit artikel is geschreven door Selma Lemsaadi